Genially – czy zawsze genialne?

Jako nauczycielki, które cenią i od dawna używają Genially, doszłyśmy do wniosku, że podczas tworzenia kolejnych prezentacji nie liczą się fajerwerki i ilość informacji w nich zawartych. Najważniejsza jest jakość i sposób udzielania uczniowi informacji zwrotnej.

Na początku przygody z Genially bawiło nas dodawanie wielu ruszających się elementów czy migających symboli. Jednak kiedy jedna z nas, podczas zwyczajnej lekcji w klasie, usłyszała od ucznia prośbę o „zamrożenie” tablicy interaktywnej, bo napis ruszał się i rozpraszał szóstoklasistę, zaczęłyśmy się zastanawiać nad celowością używania dużej ilości animacji.

Po rozmowach z pozostałymi uczniami zaczęłyśmy wprowadzać zmiany. Animacje? Tak, ale z umiarem i w taki sposób, aby nie odwracały uwagi od najważniejszych treści. Sprawdziło się to szczególnie w tym roku szkolnym, kiedy to jedna z nas zaczęła uczyć czwartą klasę. Sama forma Genially bardzo podoba się najmłodszym, treści „wchodzą” w różnorodny sposób, ale potem zastygają, co pozwala dzieciom skupić się na przekazie.

I wtedy nadszedł czas zdalnych lekcji… Wielu nauczycieli poznało i od razu pokochało Genially. Jest to cudowne, kompletne narzędzie – to fakt. Jak jednak sprawić, aby spełniało przede wszystkim funkcję edukacyjną (nie podawczą), aby skłaniało do myślenia i prowokowało uczniów do działania? Pozwalało uczyć się na błędach?

Jak już pisałyśmy w POPRZEDNIM WPISIE, sprawdził się kalendarz pracy zdalnej przygotowany w Genially. Już na początku kwarantanny, kiedy w obu naszych szkołach nie wprowadzono jeszcze platformy do nauczania na odległość, przygotowałyśmy swoje kalendarze i przekazałyśmy je uczniom. Dzięki temu nasza praca od początku była usystematyzowana, sprawna i do dzisiaj taka pozostaje. Chwalą ją uczniowie i ich rodzice. Teraz podlinkowałyśmy kalendarze do Google Classroom i Microsoft Teams, na których pracujemy w swoich szkołach, aby dzieci dalej korzystały z tego, co polubiły i doceniły wcześniej.

Na co zwracamy uwagę, kiedy przygotowujemy uczniom zdalne prezentacje? Przede wszystkim pamiętamy o tym, że nie każde dziecko może wziąć udział w połączeniu poprzez Zoom czy Teams, dlatego nasze prezentacje zawierają jasne polecenia oraz zadania z odpowiedziami. Proponujemy zatem uczniowi samodzielne nabycie wiedzy, podajemy ją podzieloną na mniejsze części i, co najważniejsze, umożliwiamy uczniowi otrzymanie informacji zwrotnej, nawet bez bezpośredniego kontaktu z nami. Jak to robimy?

Nasze sposoby na udzielanie informacji zwrotnej:

Odpowiedź ukryta w wyrazie

Dzięki takiemu zabiegowi dziecko może najpierw zastanowić się nad odpowiedzią. Nie dostaje jej od razu. Dopiero po chwili uczeń sprawdza, czy dobrze myślał. Oczywiście może chcieć to sprawdzić od razu, ale na pewno znajdzie się choć kilka osób, które tego nie zrobią.

Odpowiedź ukryta w ikonce, na przykład żarówce, książce…

Tutaj idea jest podobna, ale w przeciwieństwie do poprzedniego przykładu dziecko nie najedzie przez przypadek na odpowiedź, tylko musi w nią rzeczywiście kliknąć.

Nasz autorski patent na ukrycie odpowiedzi

Dzięki trikowi polegającemu na nałożeniu dwóch elementów – pytania i odpowiedzi, dziecko w ciekawy sposób sprawdza, czy dobrze myśli. Jak wykonać takie ćwiczenie? Wytłumaczyłyśmy to w TYM FILMIKU.

Odpowiedź ukryta pod obrazkiem

Taka odpowiedź może być tam od razu lub pojawić się dopiero po chwili, aby jeszcze bardziej skłonić ucznia do poszukania w głowie odpowiedzi. W TYM FILMIKU pokazujemy, jak uzyskać ten efekt.

Sketchnotka z zasłoniętymi elementami

Podczas klasycznej lekcji uczeń miałby rysnotkę przed sobą, teraz ma ją na ekranie komputera. W Genially możemy zasłonić jej części osobnymi polami, na które uczeń najeżdża, by sprawdzić, co kryje się pod spodem. Taki chwyt możemy zastosować na początku lub na końcu prezentacji – jako przypomnienie treści z poprzednich lekcji lub podsumowanie.

Używamy też takich szablonów gierek i quizów w Genially, które umożliwiają przekazanie uczniowi informacji zwrotnej.

Oś czasu

Dzieci mają tutaj nieograniczony czas na samodzielne wykonanie zadania. Kiedy to zrobią, mogą sprawdzić odpowiedź, która kryje się pod napisem.

Quiz prawda – fałsz

Taki quiz jest zabawą i niezależnie od tego, jakiej odpowiedzi udzieli dziecko, na kolejnym slajdzie pojawia się wyjaśnienie z wytłumaczeniem, dlaczego dane twierdzenie jest poprawne.

Quiz zawierający wzorcową odpowiedź

Podobnie jak w poprzednim przykładzie, po udzieleniu odpowiedzi dziecko przechodzi do slajdu, który wyjaśnia, dlaczego dana odpowiedź jest poprawna.

Gra polegająca na łączeniu pasujących elementów

Tutaj dajemy dzieciom możliwość malowania po Genially! Samodzielnie programujemy czas, jaki przeznaczamy na wykonanie zadania oraz moment pojawienia się rozwiązania.

Segregacja odpowiedzi

Tutaj uczeń ma możliwość samodzielnego posegregowania odpowiedzi. Dopiero kiedy kliknie w napis „rozwiązanie”, sprawdzi, czy dobrze wykonał to zadanie. Odpowiedź można umieścić na kolejnym slajdzie lub za pomocą opcji Window.

Szczerze zachęcamy do wykorzystywania szablonów gierek i umieszczania ich na końcu prezentacji. U nas zawsze się to sprawdza, szczególnie przy gramatycznych tematach. Kiedy wrócimy do szkoły, takie gierki nam zostaną i będziemy je wykorzystywać podczas klasycznych zajęć.

Na koniec dzielimy się filmem, w którym pokazujemy w praktyce, na co zwracamy uwagę podczas projektowania zdalnych lekcji w Genially dla dzieci w różnym wieku.

6 myśli w temacie “Genially – czy zawsze genialne?

Add yours

  1. Dzień Dobry, mam pytanie odnośnie tworzenia gier i osi czasu. Który z szablonów trzeba wybrać by stworzyć oś czasu, grę gdzie uczniowie rysują i segregację odpowiedzi. Tak aby uczniowie mieli możliwość samodzielnej pracy. Jeśli mogę prosić tak krok po kroku. Pozdrawiam

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Website Built with WordPress.com.

Up ↑

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij